1024 bity (i Bety)

c20

Miesiąc temu pisałem o akcji prowadzenia warsztatów ,,Jak zważyć psa linijką”.
Dzięki grantowi mPotęga planowaliśmy dotrzeć z warsztatami statystycznymi do 5 klas z różnych szkół.
Zainteresowanie okazało się jednak znacznie większe!
Do dziś udało się dotrzeć z warsztatami do ponad 30 nauczycieli i ponad 1000 (słownie: tysiąca!) dzieciaków.

Statystyka i programowanie w podstawówce? Za moich czasów tego nie było!

Hmm, zapytacie. A jak zareagowali nauczyciele i dzieci (klasy 3-5) na takie statystyczne warsztaty?

,,Bardzo dziękuję za świetne materiały i możliwość wzięcia udziału w projekcie :)” Wiola S.

,,Jak powiedziała jedna z nauczycielek – nareszcie coś trudniejszego i innego niż w podręcznikach.” Barbara D.

,,..zabawa była przednia..” Łukasz P.

,,Zdecydowanej większości najbardziej podobała się możliwość dokonywania pomiarów na sobie” Agnieszka B.

Jedna z aktywności na warsztatach polegała na zmierzeniu wzrostu i rozpiętości ramion wszystkich dzieci w szkole, a następnie zaznaczenie tych danych na wspólnym wykresie – płachcie papieru naklejonej na tablicy.
Niby nic, ale z gdy się nad tym zastanowić, to jest to super ciekawe doświadczenie!
Dlaczego?
Zazwyczaj poznawanie matematyki kojarzy się z siedzeniem w ławce. Tak też zazwyczaj wygląda. A dla kinestetyków to tortura.
Ale gdy się ich wypuści z ławek by powyginali się czy to przy miarce czy przy wykresie, to interakcja z matematyką nabiera zupełnie innego wymiaru.

Robicie fajne rzeczy, jak mogę pomóc?

Pracujemy nad nowymi materiałami. Czy to gra w programowanie robotów bez komputera, czy to komiks o hotelu Hilberta, czy jeszcze inne dziwaczne eksperymenty.

Najtrudniejsze jest testowanie, wymyślanie i dopracowywanie nowych pomysłów.

Bardzo przydałaby się pomoc osób, które mogą dopracowywać materiały (szczególnie graficy i projektanci), testować gry i zadania (praktycznie każdy), czy pomóc przy tak prozaicznej ale niesamowicie potrzebnej rzeczy jak wsparcie edytorskie.
Nie mówiąc o pomocy przy wymyślaniu nowych materiałów z serii BetaBit.

Każda ręka i głowa się przyda. Wystarczy mail na adres stattuba(at)gmail.com z dopiskiem Chcę pomóc. Z pewnością znajdziemy coś do roboty.

c2

Ale dlaczego?

Gdy powstawał ten blog (wrzesień 2011 roku – ponad pięć lat temu!) dominowały na nim tematy związane z analizami dostępnych danych z różnych źródeł (ceny aut, mieszkań, twitter polityków, sondaże itp).
Ostatnio więcej piszę o edukacji statystycznej, czy to dla młodszych (projekt BetaBit), czy starszych (Przewodnik itp).
Powód jest prosty, uważam, że przy rosnącej globalizacji oraz możliwości mierzenia praktycznie wszystkiego praktycznie non stop, rośnie znaczenie takich umiejętności jak automatyzacja pracy (=programowanie) czy wnioskowanie na podstawie danych (=statystyka) [swoją drogą, tutaj jest świetny blog Franka Harrella o wnioskowaniu statystycznym].
Stąd Beta i Bit.
Niedługo napiszę o kolejnym projekcie z tej serii.

PS: Dziękuję nauczycielom biorącym udział w warsztatach ,,Jak zważyć psa” za udostępnienie zdjęć z warsztatów. W tym wpisie wykorzystałem zdjęcia wykonane przez panie Agnieszkę R., Ilonę D. i Joannę C.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *