Z dziennika nauczyciela akademickiego – Techniki Wizualizacji Danych

Prowadzę w tym semestrze Techniki Wizualizacji Danych na MiNI PW. Omawiamy najróżniejsze narzędzia do tworzenia grafiki statycznej i interaktywnej. Począwszy od ggplot2 przez google vis, D3 po Adobe Illustrator.
Ale w wizualizacji danych to nie narzędzie jest najważniejsze, ale komunikatywność historii, którą się graficznie przedstawia.

Jak ją ćwiczyć?

Akurat tutaj duże nadzieje pokładam w pracach domowych. W ramach ćwiczeń, co tydzień, studenci wyszukują w gazetach czy portalach informacyjnych dane lub wykresy, a następnie przygotowują wizualizacje danych z użyciem narzędzi, które akurat w danym tygodniu omawiamy.

Poniżej pokażę dwie bardzo ciekawe prace domowe z pierwszego tygodnia zajęć (ggplot2).

Pani Ewa Baranowska znalazła w Rzeczpospolitej poniższą tabelę dotyczącą liczby spraw prowadzonych przez prokuratorów w różnych krajach.

I z odrobiną magii w ggplot2 powstał poniższy wykres. Nieporównywalnie czytelniejszy niż ww. tabela. Wyraźnie widać różnice pomiędzy wschodem a zachodem Europy.

Drugą pracę, która przypadła mi do gustu, wykonał pan Maksymilian Mazur. Dane dotyczące walki pomiędzy Danem Hendersonem a Michaelem Bispingiem (tutaj link) przedstawił je za pomocą poniższego wykresu.

Wyraźnie widać różnice pomiędzy 2 i 5 rundą. Nie było jej widać w oryginalnej grafice.

One thought on “Z dziennika nauczyciela akademickiego – Techniki Wizualizacji Danych”

  1. Ciekawe jest to, że pierwsza grafika przedstawia mało liczb, więc można by było machnąć ręką na ich wizualizację, a tymczasem wykres (pięknie wykonany, swoją drogą) mówi dużo więcej niż tabela.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *