Ruszamy z zagadkami z serii BetaBit. Zagadki są przygotowane na trzech poziomach trudności, tak by miały szansę się z nimi zmierzyć osoby z podstawówki (poziom 1, ale starsi też mogą próbować), gimnazjum (poziom 2) i entuzjaści analizy danych (poziom 3, liceum, studia, kadra profesorska, itp).
Zaczniemy od jednej z najtrudniejszej zagadek w naszym arsenale – Ataku Statystycznego (analiza częstotliwości w celu rozszyfrowania tekstu).
Jak grać?
Gra 'Atak Statystyczny’ (frequon) jest przygotowana dla użytkowników R lub pythona. Dla R jest ona dostępna w pakiecie BetaBit, który można zainstalować z GitHub i włączyć poleceniami
library(devtools)
install_github("BetaAndBit/BetaBitRgame")
library("BetaBit")
frequon()
Można też zainstalować pakiet z CRAN jednym poleceniem
install.packages("BetaBit")
Przy czym wersja z CRAN jest aktualizowana z pewnym opóźnieniem.
Gra składa się z sześciu zadań do wykonania. W większości zadania te dotyczą analizy częstotliwości tekstu. Rozwiązanie każdej zagadki daje wskazówki do kolejnej gry.
Ale ja wolę pythona!
Ok, więc wypróbuj eksperymentalną wersję tej gry. Możesz ją pobrać i zainstalować poleceniem
pip install --upgrade https://github.com/BetaAndBit/BetaBitPython/archive/master.tar.gz
Jak wygrać?
Pamiętacie grę proton? Gra frequon jest moim zdaniem znacznie trudniejsza. Na tyle trudna, że nie wiem czy ktokolwiek będzie w stanie rozwiązać wszystkie zagadki!
Aby wygrać, wystarczy więc rozwiązać ich więcej niż inni biorący udział w grze. Jeżeli nikt nie rozwiąże pięciu zagadek, to zwycięzcą będzie ten kto rozwiąże cztery.
Rozwiązania zagadek należy wysłać mailem o tytule `[BetaBit frequon]` na adres `przemyslaw.biecek na serwerze gmail.com` do północy 12 czerwca (niedziela). Wszystkie osoby, które rozwiążą największą liczbę zadań otrzymają nagrodę (jaką, o tym poniżej, oferta do wyczerpania zasobów).
Wśród pozostałych też wylosujemy trzech szczęśliwców, więc warto próbować, nawet jeżeli rozwiąże się tylko jeden – dwa punkty.
Co mogę wygrać?
Poza satysfakcją?
Zagadek w czerwcu będzie kilka.
Osoby, które wygrają przynajmniej trzy zagadki otrzymają koszulki Bety i Bita.
Osoby, które wygrają przynajmniej jedną zagadkę (frequon liczy się jako jedna) otrzymają bogato ilustrowane opowiadanie statystyczne ,,Jak długo żyją Muffinki?” (więcej o opowiadaniach napiszę w piątek).
Powodzenia!
Niebawem kolejne zadania.
Byłoby super, gdyby funkcja frequon() zwracała jakąś wartość (powiedzmy TRUE/FALSE) w zależności od tego, czy przekazano jej poprawną odpowiedź lub nie.
Dobry pomysł, dodałem go jako issue na GitHubie (https://github.com/BetaAndBit/BetaBitRgame/issues/2)
tak by łatwiej było autorce śledzić uwagi co ewentualnie zmienić
Fajna gra, wciągająca! 🙂