Minecraft to bardzo popularna gra z otwartym światem. Przygotowałem kilka zadań, pozwalających na wykorzystanie tego świata do ćwiczenia wyobraźni przestrzennej i tabliczki dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia do 100. Dzieci to bardzo wciąga. Zawzięcie rozwiązują zagadki związane ze światem, który ich interesuje.
Ale po kolei.
Co to ten Minecraft?
Minecraft to gra z otwartym światem, w którym można budować struktury, szukać skarbów czy walczyć z potworami. Za tydzień skończy 4 lata, a więc dużo jak na grę komputerową. Jednak jej popularność wciąż rośnie. Na poważnie zacząłem się nią interesować dosyć późno. W poprzednim miesiącu Kamil Sijko opowiedział mi jak w CodeDojo używają tej gry aby uczyć dzieci programowania w Pythonie. Niedawno Młody zaczął mi opowiadać co tam koledzy z klasy odkryli ostatnio w tej grze.
Minecraft zaczęła budować jedna osoba. Z czasem projekt zyskiwał popularność i niedawno kupił go Microsoft za ponad 2 miliardy dolarów. Gra jest bardzo otwarta i można w niej robić wiele rzeczy. Pojawia się wiele pomysłów jak ten otwarty świat wykorzystać w edukacji. Więcej o minecraft.edu, przykładach zastosowań w nauczaniu, dyskusjach nad użytecznością tej gry w edukacji przeczytać można na licznych stronach.
Aby ćwiczyć z Młodym wyobraźnię przestrzenną i tabliczkę mnożenia do 100, zaczęliśmy wymyślać i budować rozmaite budowle w Minecraft. Następnie próbowaliśmy na różne sposoby liczyć ile bloków jest potrzebnych aby taki wzór/strukturę zbudować. Ta zabawa bardzo nas wciągnęła, ponieważ aby szybko policzyć liczbę bloków, należy wyobrazić sobie całą strukturę i należy nauczyć się szukania w strukturze powtarzających się wzorców.
Na tej stronie znajduje się lista kilkunastu przykładowych zadań, które przygotowaliśmy. Testowane na dzieciach.
Zabawa w rysowanie struktur na kartce w kratkę, a następnie szukanie objętości/pola danej bryły jest przednia. Zawsze można później sprawdzić czy wynik obliczeń jest dobry. Każdą strukturę można w grze zbudować i empirycznie sprawdzić ile do tego potrzebnych jest bloków.
Wiele przygotowanych przez nas budowli ma osie symetrii lub składa się z podobnych fragmentów. Dzięki czemu liczbę bloków można policzyć na wiele sposobów. Można zacząć od pola kwadratu i odejmować brakujące bloki. Można szukać i mnożyć pola mniejszych struktur. Można dodawać pola kolejnych części. Możliwości jest wiele. To zresztą jest świetny przykład, że wiele jest różnych rozwiązań tego samego problemu. Można porównywać przydatność różnych podejść.
Tę zabawę można też wykorzystać do ćwiczenia bardziej złożonych operacji, takich jak dzielenie całkowitoliczbowe, dzielenie z resztą czy analiza układów równań.
Jak?
W grze z jednego bloku drewna robi się cztery bloki desek. Z sześciu desek i trzech książek robi się biblioteczkę, itp. Można więc odwracać wnioskowanie i pytać: ile bloków drewna jest potrzebnych by zbudować bibliotekę z 12 bloków biblioteczki?
Nie widziałem jeszcze innego zadania, wymagającego dzielenia, które tak wciągałoby Młodego.
Na stronie https://github.com/BetaAndBit/MathCraft/wiki dostępnych jest 13 zadań. Zapraszam do dodawania nowych zadań lub przykładowych rozwiązań. Można przez GitHuba zgłaszać pomysły lub uploadować swoje materiały. I oczywiście testować na dzieciach.
Hejka, bardzo ciekawe. Czekam na jeszcze.
Pozdrawiam .