Tydzień temu szukaliśmy koloru, który cechuje samochody o najmocniejszych silnikach. Okazało się, że czarny i czarny metallic to kolory spotykane w silnych autach.
Ale moc silnika to nie wszystko.
Zobaczmy jaka jest relacja pomiędzy kolorem a marką.
W zbiorze danych auta2012 (pakiet PogromcyDanych) mamy jednak 37 kolorów i 106 marek, jak tu czytelnie pokazać zależność pomiędzy jednym a drugim?
Z pomocą przyjdzie nam analiza korespondencji, w R dostępna w funkcji ca w pakiecie ca.
W jednej przestrzeni (w tym przypadku 2D) przedstawiane są profile wierszy i kolumn macierzy kontyngencji tak, by bliskość koloru i nazwy marki oznaczała iż dany kolor częściej występuje w ofertach sprzedaży danej marki.
Najciekawszy wydaje się kierunek wyznaczony przez kolory czarny i czarny metallic, jak widać takie kolory są częstsze w Lexusach czy Porsche niż w innych, bardziej kolorowych, markach.
Więcej informacji o analizie korespondencji http://www.jstatsoft.org/v20/i03/paper.
Wpisy z kategorii Duże i złożone powstają przy współpracy z firmą CodiLime.
Wygląda na to, że Porsche mocno przyczyniło się do ubiegłotygodniowych wyników.
@datablog, zgadza się, pewnie są tam jedne z większych silników
Zgadza się. Najsłabszą jednostką jest obecnie 258-konny diesel w Makanie, ale Macan nie był dostępny w analizowanym okresie. Wówczas najsłabsza była nieco mocniejsza wersja tego samego silnika (262 KM) dostępna w Cayenne. Najmocniejsze silniki Porsche mają 570 KM i były dostępne w dwóch najpopularniejszych wówczas modelach (Panamera Turbo S i Cayenne Turbo S).
Innymi słowy – Porsche niewątpliwie dołożyło swoją cegiełkę.:)
P.S. Bardzo ciekawe analizy. Obie.