Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych

ISPL

Od jakiegoś czasu interesuję się wczesną edukacją w obszarze analizy danych (o czym mam nadzieję, niedługo napiszę więcej). Niedawno natrafiłem na bardzo ciekawą inicjatywę dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, mianowicie na Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych.

Krajowy koordynator tego konkursu, pani Katarzyna Logwiniuk, przygotowała specjalnie dla nas krótki opis tego konkursu.


Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych (International Statistical Literacy Project, ISLP), organizowany jest na świecie przez Stowarzyszenie Międzynarodowe na rzecz Edukacji Statystycznej (International Association for Statistical Education, IASE) od 2007 roku. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na całym świecie. Jego celem jest rozwijanie umiejętności uczniów w opisywaniu ich środowiska za pomocą statystyk oraz używanie statystyk jako narzędzia do uczenia się w codziennym życiu, a w szczególności:
​-​ badanie i analizowanie problemów związanych z tematyką konkursu,
​-​ interpretowanie wyników statystycznych,
​-​ komunikacja w formie pisemnej i graficznej,
​-​ praca w zespole,
​-​ korzystanie z​e statystycznych​ narzędzi informatycznych,
​-​ korzystanie z baz statystycznych.

Pierwsza edycja konkursu w Polsce odbyła się w 2013 r. i cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (wzięło w niej udział 115 uczniów z całej Polski). Było to spowodowane między innymi dużą ciekawością poznawczą i badawczą młodych ludzi, ale także atrakcyjnymi nagrodami. Warto wspomnieć, że Senat Uniwersytetu w Białymstoku oraz Senat Politechniki Białostockiej podjęły uchwałę o przyznawaniu indeksów polskim laureatom konkursu.

Polski organizator ISLP – Fundacja Edukacji i Nauki w Białymstoku współpracuje przy konkursie z takimi instytucjami naukowo-edukacyjnymi jak: Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Politechnika Białostocka, Uniwersytet w Białymstoku, Wyższa Szkoła Zawodowa w Suwałkach, Urząd Statystyczny w Białymstoku, Centrum Nauczycieli w Białymstoku, Innowacyjna Polska Wschodnia oraz Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych w Białymstoku.

Zapraszamy na stronę internetową ISLP:
http://islp.edu.pl
https://www.facebook.com/feinMKS​

4 thoughts on “Międzynarodowy Konkurs Umiejętności Statystycznych”

  1. Super!!

    A ja marzę przede wszystkim o masowej edukacji dzieci w podstawach statystyki. Takich absolutnych podstawach, pozwalających rozumieć „słupki” z gazet, pojęcie błędu statystycznego, a nawet – tak prostą rzecz, jak wizualizowanie sobie procentów.

    Co do tej ostatniej rzeczy – niedawno wyszło w badaniu, że Polacy kompletnie nie mają wyczucia: Uważają, że 18% nastolatek zachodzi w ciążę. Nie umieli skonfrontować tego z wizualizacją, że musiałaby to być co piąta dziewczyna niemal w każdej klasie.
    http://www.trystero.pl/archives/13073

  2. @anuszka

    Problem w tym, że taka edukacja jest. Pamiętam to z lekcji WOSu, a także matematyki (i to w głównym toku, nie tylko rozszerzonym). W programie to jest, tylko tego materiału ludzie zapominają, jak większości rzeczy ze szkoły. Można więc co najwyżej poprawiać istniejący program, ale takie uwagi to można mieć do każdej rzeczy uczonej w szkole.

    P.S. kiedyś nauczyciele mówili: „to masz pamiętać i recytować wyrwany ze snu o 3 w nocy”. Zrobiłem kiedyś test i dzwoniłem o 3 w nocy i pytałem znajomych o podanie prawa Pascala (ogólne sformułowanie). Sukces w 1 na 10 przypadków. Tak, wiem, jestem świnią 😀

    1. @Marek,
      to co się dzieje na WOS, również na maturze z WOS jest smutne (vide http://smarterpoland.pl/index.php/2014/05/wykresy-z-matury-z-wos/). Męczy się dzieci zagadkami jak odczytywać dane ze źle przygotowanych materiałów.

      To co warto zrobić w szkole (czy w ramach WOS, czy TI czy matematyki) to wnioskowanie oparte o dane. Pokazanie, że jest to niezła zabawa w eksplorację i pokazanie, że wyniki obarczone mogą być błędami.

      Pełna zgoda, że ludzie zapominają większości tego co mieli w szkole. Technika na ,,wkuwanie do upadłego” też jest słaba.
      A niestety czasem tak właśnie uczy się statystyki (pamiętaj, że jak masz dwie grupy i sprawdziłeś normalność to sprawdź wariancje i albo T test albo Z test albo U test).

      Mam nadzieję, że takich inicjatyw jak ww konkurs będzie więcej i jakoś pozytywna strona analizy danych objawi się młodzieży szkolnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *