Wczoraj w serwisie wyborcza.pl pojawił się ciekawy artykuł ,,Pokazujemy, z czym nie poradzili sobie Polacy w teście PISA”, dotyczący wyników PISA 2012 w obszarze rozwiązywanie problemów. Interesująca jest wypowiedź jednej nauczycielki: ,,To, co niepokoi mnie jako nauczyciela, to podobieństwo zadań oraz polecenia, które są długie i mogą nie być dla wszystkich jasne. Tak nie powinno się formułować testów”, którą można zrozumieć w ten sposób, że zdaniem nauczycielki pytania powinny być krótkie i możliwe do odpowiedzenia natychmiast. A ten obszar 'creative problem solving’ PISA szczególnie dotyczy umiejętności szukania odpowiedzi w złożonych problemach wymagających nieszablonowaości i kreatywności.
Słabsze wyniki w obszarze rozwiązywania problemów są zaskakujące, gdy zestawić ją z postawą naszych uczniów ,,pro-problemową”. Zgodnie z tą prezentacją, polscy uczniowie częściej niż inni deklarują, że lubią i potrafią rozwiązywać problemy (slajd z tej prezentacji poniżej).
Jak więc jest z tą umiejętnością używania technologii w rozwiązywaniu problemów? Dzisiaj Paula C przedstawi badanie ,,Dzieci w Sieci” dotyczące wykorzystania technologii wśród przedszkolaków.
Gfk Polonia, na zlecenie serwisu Ciufcia.pl praz Atmediów zrealizowało badanie dotyczące obecności i zachowań najmłodszych użytkowników Internetu.
Z badania wynika, że aż 78% procent dzieci w wieku 3- 6 lat korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu. Szczególnie dużym zainteresowaniem wśród przedszkolaków (70%) cieszy się możliwość oglądania filmów i seriali za pośrednictwem Internetu.
Dzieci w coraz większym stopniu korzystają także z nowoczesnych urządzeń – 79% ma dostęp do komputera osobistego, 42% do smartfonów, 37% natomiast korzysta z tabletów.
Badanie pokazuje również, że rodzice są świadomi zagrożeń związanych z użytkowaniem Internetu przez ich dzieci. Mimo to, 85% rodziców jest zdania, że dzieci korzystając z sieci mogą się wiele nauczyć, a 83% wskazuje, iż Internet rozwija potrzebne w dzisiejszych czasach umiejętności.
Firma GfK Polonia przebadała 2191 rodziców dzieci, które są w wieku od trzech do sześciu lat i aktywnie korzystają z Internetu. Badanie przeprowadzono na przełomie stycznia i lutego 2014 r.
„Przedszkolaki w Sieci” to kontynuacja badania „Dzieci w necie”, przeprowadzonego przez Atmedia w 2011 r.
PC
Jest jeszcze takie badanie:
http://www.fundacja.orange.pl/badania.html
a w pdf interesujący jest slajd 43 i slajdy od 84, czyli porównanie deklarowanych umiejętności cyfrowych z rzeczywistymi.
Wydaje mi się ogólnie, że korzystanie z nowych technologii nie podnosi samo w sobie umiejętności ich kreatywnego zastosowania, co w sumie nie jest wielkim odkryciem: odsetki „odtwórców” i „twórców” są takie same, jakie były przy wprowadzeniu np. dostępnych na każdą kieszeń kamer video imho. Sama technologia jest więc raczej ułatwieniem i wygodą, ale nie dla wszystkich wartością rzeczywiście dodaną.
p.s.
Link ukryty pod Więcej informacji tutaj nie prowadzi do źródła, trzeba przekleić ten spod obrazka.
Dziękuję, link poprawiłem.
Prezentacja fundacji Orange bardzo ciekawa.
Szkoda, że nie udostępniają danych z tego badania, można by się pokusić o głębsza eksplorację tych danych.
Zaskoczyło mnie, że tylko jedna czwarta edytuje zdjęcia a jedna dziesiąta muzykę lub filmy. Nie spodziewałem się, że hurtowo tworzona będzie autorska muzyka czy film, ale prosta edycja jest potrzebna choćby by wrzucać zdjęcia na portale społecznościowe, a z badania wynika, że spora część młodzieży na tych portalach przesiaduje.