Pracuję właśnie nad kilkoma esejami o wizualizacji danych. Ponieważ chciałbym by były one bogate w przykłady, tworzę przykładowe wizualizacje danych. Jednym z ciekawszych pomysłów od pierwszych czytelników jest graficzne przedstawienie lektur szkolnych. Dziś chciałbym opisać pierwsze podejście do tego tematu.
Lektur jest wiele, ograniczmy się więc tylko do liceum i do okresu od roku 1700 do współczesności. Nauczyciele mają pewną swobodę w wyborze lektur, w przypadku poniższej prezentacji wybór lektur dodatkowych został dokonany przez Panią Prezes Fundacji.
Co mamy na wykresie? Czerwona kropa to lektura, a jej pozycja na osi OX odpowiada dacie pierwszej publikacji. Lektury są podzielone na polskie i zagraniczne, choć nie zawsze ten podział jest oczywisty. Szarymi prostokątami zaznaczono okres życia autora lektury.
Na podstawie tej prostej w sumie prezentacji opowiedzieć można kilka ciekawych historii z życia autorów.
- Dlaczego Proces został opublikowany po śmierci Franza Kafki?Franz Kafka pisał „do szuflady”, a jego dzieła znamy tylko dlatego, że jego przyjaciel, Max Brod, nie posłuchał jego ostatniej woli i ich nie spalił.
- Co łączy Słowackiego, Mickiewicza, Borowskiego i Baczyńskiego?Wszyscy oni napisali dzieła, które stały się lekturami szkolnymi przed 30. rokiem życia.
- Czy Johann Wolfgang Goethe napisał Fausta po osiemdziesiątce?Tak, ponieważ Goethe tworzył Fausta przez całe dorosłe życie, a drugi tom został wydany dopiero po jego śmierci.
Mapę wszystkich lektur pobrać można klikając na rysunek powyżej.
Polecam wszystkim projekt pokrewny do Smarter Poland: http://nastrazysondazy.uw.edu.pl – monitorowanie sondaży w mwdiach i demaskacja tych niepoprawnych metodologicznie.
Kod w R będzie zamieszczony?
PS. Zamieniłbym „Imię rózy” na „Imię róży”.
Kod w R będzie zamieszczony jak tylko go wyczyszczę,
Imię róży zostało poprawione [dziękuję]
Treść wybitnie średnio interesująca, forma ciekawa. Również czekam na kod R-owy! =)