Widać różnice…

Mały ,,off-topic” na początek. Dawno, dawno temu, gdy po raz pierwszy prowadziłem laboratorium dla studentów studiów inżynierskich, zgodnie z wolą wykładowcy zaliczenie otrzymywało się na podstawie wykonanego projektu, który oddawało się w formie sprawozdania. Wykonanie dobrego sprawozdanie było czasochłonne, mniej więcej 20 godzin pracy, ale dawało studentowi sporo satysfakcji. Zdarzały się sprawozdania bardzo dobre, ale najbardziej utkwiło mi w pamięci najkrótsze sprawozdanie jakie kiedykolwiek widziałem. Pewien osobnik wysłał spakowany zbiór plików graficznych opatrując je jednozdaniowym, krótkim komentarzem w mailu ,,widać różnice” (lub ,,widać rużnice”, wydaje mi się, że były w tym sprawozdaniu/zdaniu błędy językowe, ale nie dam za to głowy). Wraca do mnie to wspomnienie za każdym razem gdy widzę wykresy w sprawozdaniach bez komentarza lub z bardzo skąpym komentarzem.

Jednak artykuły w gazetach to nie sprawozdania z wykonania projektu. Nadmierna zwięzłość, będąca wadą sprawozdania, może być zaletą artykułu.

Oglądałem ostatnio dwie dosyć interesujące infografiki (podesłane przez Andrzeja D.). Jedna w interesujący sposób pokazuje historię zadłużenia Grecji (link), druga lepiej wykonana graficznie ale mniej interesująca merytorycznie pokazuje rozwój e-learningu (link). Pierwszą szczególnie polecam Waszej uwadze, zbiór wykresów z jednozdaniowymi komentarzami ale łatwiej przyswajalny i z większą ilością informacji niż niejeden artykuł na temat historii problemów Grecji.

Nawet najlepszą jednak infografikę można zrobić jeszcze lepiej. Poniżej wklejam cztery wycinki z powyższych infografik, każdy kryje jakiś feler, który utrudnia poprawne odczytanie wykresu.

Zadanie na dziś: Znajdź feler na każdym wycinku! (i podziel się swoim znaleziskiem w komentarzach)


 

9 thoughts on “Widać różnice…”

  1. Na każdym jest rozbieżność pomiędzy długością słupka/wysokością linii a napisaną wartością. Najgorzej jest chyba na trzeciej gdzie 27% jest mnie więcej na wysokości 15% :p
    Chociaż teraz na stronie na pierwszej grafice jest już 8% zamiast 6% i wygląda to nieco lepiej.

  2. Dokładnie! Rozjechane jednostki… Na pierwszej grafice, w latach 1999-2000 1% ma (na oko;)) jakieś 2,5cm a niżej ten sam 1% ma 0,5cm.

  3. Każdy ma jakiś smaczek. Rysunek ołówka podoba mi się ponieważ niebieski pasek jest obcięty o 0.5% i z lewej i prawej strony, zarówno ,,gumka” jak i ,,czubek” mylą oko.

    Trzeci rysunek, pomijając to przesunięte 27, bez linii pomocniczych sprawia wrażenie, że odległość pomiędzy wykresem a dołem rysunku (3.58) jest większa niż odległość pomiędzy (8.5-3.58 = 4.92).

    Ale najlepszy moim zdaniem jest ostatni wykres, ile czasu zajmuje odgadnięciem którym latom odpowiadają przedstawione 5 wysokości stóp procentowych? Raz etykieta jest z prawej strony, raz z lewej, raz powyżej, raz poniżej.

  4. Infografika o Grecji przyjemna. Chociaż odbiór na pewno zależy od typu mózgu. Pod tą infografiką wielu internautów narzekało, że dlaczego nie napisano tego tekstem, zamiast obrazkowo. 🙂 My natomiast jesteśmy umysłami ścisłymi, a umysły ścisłe podobno częściej są wzrokowcami. Zresztą to może też kwestia treningu. 🙂

    Zauważyłam, że jeden komentarz nad infografiką o Grecji jest trochę zideologizowany: Najpierw podane są „Reformy i oszczędności” państwa greckiego, a potem „Rezultatem zaciskania pasa są recesja i ogromne problemy społeczne”. Heh, jak gdyby bez tych oszczędnościowych reform miało nie być recesji i problemów społecznych. Bałamutne.

  5. Do umysłów ścisłych skierowany jest czwarty wykres pt. „Wzrost gospodarczy w latach 2000-2007 napędzają publiczne wydatki, ale PKB rośnie wolniej niż płace”. Mamy dwie osie, jedną z procentami dla wzrostu PKB, drugą odnośnie średniej miesięcznej płacy. By dojść do wniosku zgodnie z „tytułem”, czytelnik powinien różniczkować jedną z linii 🙂 Oczywiście, gdy wzrost PKB przyjmuje wartości ujemne, nie ma z tym problemu. Lepszym rozwiązaniem byłoby zestawienie wzrost vs wzrost lub wartość vs wartość, inaczej trudno odnieść do siebie wykresy.

    Z kolei spodobał mi się wykres opisujący rating grecji wg agencji Fitch w zależności od czasu. Estetyki mu nie brakuje, ale przede wszystkim spory jest wkład informacyjny komentarzy ze strzałkami. Ułatwiają syntezę różnych faktów, co szczególnie przyda się zwykłemu odbiorcy, nie zajmującemu się sprawami grecji na co dzień. Inne wykresy z tej infografiki z pewnością zyskałyby na wprowadzeniu takich wstawek.

    1. @Andrzej, ciekawa uwaga dotycząca wykresu ,wzrost gospodarczy’.
      Aktualny wykres nie pasuje nijak do tytułu. Ale, że to ciekawy temat to ściągnąłem dane z Wolfram Alpha (PKB grecji) i z stats.oecd.org (średnie wynagrodzenie brutto) i zrobiłem wykres w którym porównane są i % zmian i wartości bezwzględne (względem roku 2000).

      Wynik poniżej. Z jakiegoś powodu dane które ściągnąłem nie pasują do tych z wykresu wyborczej, a co gorsza (;-)) nie pasują do tezy.

  6. Jeszcze komentarz odnośnie „Distance Learning”, akurat tą infografikę pobierznie przejrzałem. W powyższym wyborze zdjęć od razu zauważyłem brak unormowania do 100% w kategoriach marital status („married” kontra „single or separated”) i number of dependents (poziomy „None”, „One or more”) i zajrzałem do źródła. Studentów bez dzieci na utrzymaniu mamy 29%, posiadających potomstwo jest 18%. Co z pozostałymi 53%? W całej infografice zauważyłem łącznie 4 wykresy, których to dotyczy. Być może już o tym mówiliśmy tu na smarterpoland, to w takim razie przegapiłem. Co sądzicie o czymś takim? Nie zaburza to odbioru proporcji, a przecież o nią chodzi. Zakładając, że reszta to braki, można zobaczyć na jakie pytania ludzie mniej chętnie odpowiadają. Wtedy również wynik ma mniejszą wartość, gdyż rozkład głosów wśród pozostałych 53% ma potencjał do sporego zaburzenia wcześniej wywiedzionej proporcji. Zawsze są też przypadki, gdzie mogłyby istnieć inne poziomy zmiennej.

  7. @Andrzej, co do drugiej uwagi, procenty 32% married i 18% single or separated jak rozumiem dotyczą frakcji osób z tej grupy która korzysta z distance learning, czyli nie muszą się sumować do 100%. W grupie zamężnych i żonatych 'distance learning’ jest prawie dwukrotnie bardziej popularny niż w grupie rozwiedzionych lub samotnych.

    To co mi się na tym wykresie nie podobało to e to samo 18% na lewym wykresie wygląda inaczej niż 18% na prawym. Ponieważ przy okazji pionowe linie pomocnicze są inaczej rozłożone na lewym i prawym rysunku na lewym widać różnicę o półtora jednostki a na prawym o dwie jednostki, chociaż tak naprawdę większa różnica jest pomiędzy liczbami z lewego wykresu.

  8. @Anuszka, z tym narzekaniem na brak tekstu to dosyć ciekawa sprawa. Można by z tego zrobić eksperyment. Informacje o podobnej złożoności jak opis tego co dzieje się z Grecją przedstawić graficznie (to już jest) i opisać w artykule, a później sprawdzać która z form więcej pozostawiła w głowach czytelników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *