Kilka dni temu pisałem o zmianach w cenach ofertowych cen mieszkań. Również kilka dni temu przeczytałem artykuł na GW o tytule ”Mieszkań więcej niż kupujących. Ceny mogą jeszcze spaść ” (tutaj link).
Myślę, że każdy po przeczytaniu takiego tytułu ma prawo oczekiwać, że w artykule autor wykaże, że ceny spadają i że spadać będą. W tym kontekście dziwnie wygląda wykres z tego samego artykułu (wklejony poniżej).
Co prawda miasta zostały ułożone w kolejności od najdroższych do najtańszych, przez co na pierwszy rzut oka nie patrząc an liczby widać wyraźny trend spadkowy, ceny lecą na łeb na szyję. Jednak gdy się przyjrzeć liczbom w trzech miastach ceny wzrosły a w pięciu zmalały. Już nie ma takiej dramatycznej zmiany.
Ok, pomińmy dyskusję czy ta manipulacja percepcją jest celowa czy nie. Zastanówmy się jak inaczej można zaprezentować te same dane. Poniżej dwa wykresy pierwszy nadawałby się do artykułu ,,Ceny mieszkań rosną i ta bańka puchnąć będzie wiecznie”, drugi jest bardziej wyważony.
I jeszcze dorzucę kod w programie R, który posłużył do wygenerowania tego obrazka.
# danex1 = c(8207, 6764, 5988, 5619, 5712, 4281, 4279, 3427) x2 = c(7826, 6577, 6146, 5660, 5396, 4130, 4116, 3432) lab = c("Warszawa", "Krakow", "Wroclaw", "Gdansk", "Poznan", "Bialystok","Lodz","Katowice") # pierwszy wykres par(mfrow=c(2,1), mar=c(0.5,0,0.5,0), oma=c(5,6,5,1)) plot(x1,x2, pch=19, xlim=c(3000, 9000), ylim=c(3000, 9000), xlab="", ylab="", las=1, xaxt="n") axis(3) mtext("cena za m2 w II kw 2010r", 3, line=3) mtext("cena za m2 w II kw 2011r", 2, line=4) abline(v=(3:9)*1000, lty=2, col="grey90") abline(0,1) par(xpd=NA) text(x1, x2, lab, adj=c(0.5,-0.6)) # drugi wykres par(xpd=F) plot(x1,(x2/x1 - 1)*100, pch=19, xlim=c(3000, 9000), ylim=c(-6,4), xlab="", ylab="", las=1) abline(v=(3:9)*1000, lty=2, col="grey90") abline(0,0) par(xpd=NA) text(x1, (x2/x1 - 1)*100, lab, adj=c(0.5,-0.6)) text(x1+330, (x2/x1 - 1)*100, paste(x1,ifelse(x2>x1," +"," "),x2-x1," pln", sep=""), adj=c(0,-0.6), col=ifelse(x2>x1,"green","red")) title(xlab="cena za m2 w II kw 2010r", line=3) title(xlab="+ wzrost/spadek ceny w roku 2011", col.lab="black", line=4) mtext("zmiana ceny po 12 msc %", 2, line=4) par(xpd=F)
Tak zanalizowane wykresy powinny być częścią obowiązkową nauczania matematyki w szkole. Jak łatwo zadać uczniom zadanie domowe posługując się podobnymi wykresami z aktualnych wydań prasy.