Z dziennika nauczyciela akademickiego – Techniki Wizualizacji Danych

Prowadzę w tym semestrze Techniki Wizualizacji Danych na MiNI PW. Omawiamy najróżniejsze narzędzia do tworzenia grafiki statycznej i interaktywnej. Począwszy od ggplot2 przez google vis, D3 po Adobe Illustrator.
Ale w wizualizacji danych to nie narzędzie jest najważniejsze, ale komunikatywność historii, którą się graficznie przedstawia.

Jak ją ćwiczyć?

Akurat tutaj duże nadzieje pokładam w pracach domowych. W ramach ćwiczeń, co tydzień, studenci wyszukują w gazetach czy portalach informacyjnych dane lub wykresy, a następnie przygotowują wizualizacje danych z użyciem narzędzi, które akurat w danym tygodniu omawiamy.

Poniżej pokażę dwie bardzo ciekawe prace domowe z pierwszego tygodnia zajęć (ggplot2).

Pani Ewa Baranowska znalazła w Rzeczpospolitej poniższą tabelę dotyczącą liczby spraw prowadzonych przez prokuratorów w różnych krajach.

I z odrobiną magii w ggplot2 powstał poniższy wykres. Nieporównywalnie czytelniejszy niż ww. tabela. Wyraźnie widać różnice pomiędzy wschodem a zachodem Europy.

Drugą pracę, która przypadła mi do gustu, wykonał pan Maksymilian Mazur. Dane dotyczące walki pomiędzy Danem Hendersonem a Michaelem Bispingiem (tutaj link) przedstawił je za pomocą poniższego wykresu.

Wyraźnie widać różnice pomiędzy 2 i 5 rundą. Nie było jej widać w oryginalnej grafice.

One thought on “Z dziennika nauczyciela akademickiego – Techniki Wizualizacji Danych”

  1. Ciekawe jest to, że pierwsza grafika przedstawia mało liczb, więc można by było machnąć ręką na ich wizualizację, a tymczasem wykres (pięknie wykonany, swoją drogą) mówi dużo więcej niż tabela.

Pozostaw odpowiedź jfdskfsdk Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *