Czy wiecie, które zadanie z matury z matematyki było najtrudniejsze (poziom podstawowy 2015)?
Pakiet ZPD udostępnia dane (zanonimizowane) o wynikach, dla każdego ucznia, każdego zadania, każdego egzaminu na przestrzeni ostatnich kilku lat. Użyjmy ich do sprawdzenia, które zadanie najrzadziej było poprawnie rozwiązane. W roku 2015 na matematyce do rozwiązania były 34 zadania. Poniższy wykres, dla każdego zadania, pokazuje procent odpowiedzi, które zdobyły chociaż jeden punkt (za niektóre można było otrzymać więcej niż 1 punkt).

Z powyższego wykresu można odczytać, że najtrudniejsze dwa zadania to 8 i 27. Tutaj dostępny jest arkusz z pytaniami.
[uchwyt do wykresu archivist::aread("pbiecek/graphGallery/21df17c8dabda20740a6db7f9cb4a93f")
]
Dwa najtrudniejsze to (pierwsze to zadanie na spostrzegawczość):
A które było najłatwiejsze (szczerze mówiąc aż dziw, że to zadanie trafiło na maturę)?
Czyżby trudności sprawiało odczytywanie wykresów?
Jeżeli tak, to może warto zaznajomić się z opowiadaniami o Becie i Bicie.
Tam wykresów będzie co niemiara.
Rzeczywiście, zadanie 8 może być trudne. Studenci też nie potrafią czytać i interpretować wykresów. Chyba zbyt mało uczy się o ich analizie. Zadanie 27 pokazuje, że w kwestii wzorów skróconego mnożenia uczniowie wykazują zrozumienie formalne. Jakże często mówi się ,,znam wzory, definicje, twierdzenia”. Nie znasz, bracie, jeśli nie potrafisz znaleźć ich zastosowań choćby w najprostszych sytuacjach.
Zadanie 24 też może sprawić trudność. Niestety. To tak, jak w Twojej książce o R z układem biegunowym i komentarzem Twojej żony. Nie dziw się.