W tym roku miałem przyjemność zasiadać w komitecie naukowym polskiej edycji Międzynarodowego Konkursu Umiejętności Statystycznych.
Celem konkursu jest rozwijanie umiejętności uczniów w opisywaniu ich środowiska za pomocą statystyk oraz używanie statystyk jako narzędzia do uczenia się o ich codziennym życiu. Konkurs organizowany jest w kategorii gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne. Więcej o konkursie przeczytać można na tej stronie.
Za zgodą organizatorów umieszczam link do zwycięskich prac (uwaga 15MB), a poniżej przedstawiam laureatów w obu kategoriach, oraz nagrodzone prace. Niesamowite, że zostały one wykonane przez gimnazjalistów i licealistów. Warsztat i słownictwo jeszcze będzie dojrzewało, ale dociekliwość, przygotowanie zbieranych danych i sposób wnioskowania robi wrażenie.
Kategoria I – uczniowie szkół gimnazjalnych
I miejsce – Julia Filianowicz, Michał Gruszewski, Wiktor Krukowski, Występowanie kwaśnych opadów w województwie podlaskim – Zespół Szkół Nr 6, Publiczne Gimnazjum Nr 12, Białystok; nauczyciel: Barbara Dębska,
II miejsce – Wojciech Kubicz, Radosław Woźniak, Ryszard Siudak, Uczę się, bo myślę o jutrze – Gimnazjum nr 1 im. Tadeusza Kościuszki, Zawiercie; nauczyciel: Marzanna Miąsko
III miejsce – Hubert Chaszczewski, Nikolas Chojnicki, Emil Rapacz, Jak nieobecności wpływają na wyniki w nauce?, Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej – Curie w Jasieniu; nauczyciel: Lucyna Łuczak
Kategoria II – uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
I miejsce – Adam Bajguz, Mateusz Markiewicz, Zmiany w aktywności wirusa grypy w województwie podlaskim w Polsce w latach 2009-2013, III Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego, Białystok; nauczyciel: Małgorzata Schroeder
II miejsce – Monika Leończyk, Sebastian Wolff, Wielkie znaczenie małych owadów, czyli wpływ trzmiela na pomidory zwyczajne, II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A Mickiewicza, Słupsk; nauczyciel: Grażyna Linder
III miejsce – Klaudia Włodarczyk, Daria Nowak, Ludność Polski do 2050 r. – stan i struktura w latach 2014 – 2050, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1, Jarocin; nauczyciel: Małgorzata Ginter,
Białystok, w tym jedno z moich liceów, na czele, brawo! A swoją drogą, poziom jest niezły, widywałem na konferencjach takie postery, które tutaj odpadłyby w przedbiegach. A konkursy są dobrą alternatywą dla klasycznego toku edukacji szkolnej.