Big Data + Biznes + Wizualizacja + („travel scientist” * krowa) – czego dowiedzieliśmy się na konferencji DATA+?

Kontynuując spisywanie wrażeń z konferencji (patrz wpis sprzed kilku tygodni) dziś mamy gościnny wpis Bartosza Czapiewskiego ze SkuteczneRaporty.pl zbierający wrażenia z konferencji DATA+ organizowanej niedawno przez ComputerWorld.


Big Data + Biznes + Wizualizacja + („travel scientist” * krowa) – czego dowiedzieliśmy się na konferencji DATA+?
Bartosz Czapiewski

(ilustracje przedstawione poniżej pochodzą z prezentacji prezentowanych podczas konferencji DATA+)

W dniach 3-4 marca 2015 r. odbyła się w Warszawie polska edycja konferencji DATA+ poświęconej tematom związanym z big data i analityką biznesową, której organizatorem był ComputerWorld. Pierwszego dnia uczestnicy brali udział w prelekcjach, drugi dzień spędzili biorąc udział w praktycznych warsztatach.

Dzień 1. Prelekcje

Prezentacje zaczęły się od wystąpienia Mike’a Unwina, który pokazał ciekawe diagramy relacji łączące uczestników zbiórek w portalu JustGiving. Mike podkreślał rolę liderów opinii, którzy poprzez swoje wpływy społeczne, potęgowane przekazem przez social media, stanowią klucz do sukcesu każdej akcji.

Energia

Następnie głos zabrał David Walter z dunnhumby, który pokazywał, jaki wpływ na działania dużej sieci handlowej – TESCO – mają dane zbierane podczas zakupów klientów, szczególnie na ułożenie produktów na półkach. Jeśli spojrzeć na to wystąpienie, biorąc pod uwagę pogłoski o sprzedaży przez TESCO swoich sklepów w Europie Środkowej, można się zastanawiać, czy ta brytyjska sieć nie wsiadła do pociągu „big data” za późno.

Energia

Kolejny prelegent – Pieter den Hamer z Alliander – był przedstawicielem branży energetycznej. W swoim wystąpieniu podkreślił on znaczenie przetwarzania i analizy danych w czasie rzeczywistym w ramach Smart Grids – inteligentnego systemu dystrybucji energii opartego na przetwarzaniu danych z wielu sensorów, danych demograficznych i pogodowych.

Booking

Ciekawą prezentację, wychodzącą poza szablon PowerPoint, przygotował Athanasios Noulas z Booking.com. Mówił on o testach A/B, które ten portal rezerwacji hoteli przeprowadza cały czas, zmieniając mechanizmy działania strony. Jedną z ciekawszych obserwacji, która szybko przyniosła firmie wymierne efekty w postaci większej liczby kliknięć e-maila, była zmiana treści wiadomości z „oto oferty, które wybrał dla Ciebie nasz Travel Scientist” na „Oto oferty, które wybraliśmy dla Ciebie, analizując Twoją historię”.

big data a diament

W innych wystąpieniach Michał Hoppel z BZ WBK posłużył się w swojej prezentacji analogią między Big Data i diamentami, Julian Sant Fournier zaprezentował możliwości Panoramy Necto 15, a przedstawiciele Play (Adam Kutyma) i PKO BP (Jarosław Grygolec) przytoczyli wiele przykładów z polskiego podwórka analityki biznesowej.

Energia

Dzień zakończył się najbardziej energiczną prezentacją, którą poprowadził Maciej Remiszewski z ICM UW, pokazując spojrzenie nauki na zagadnienie „big data” (czwarty paradygmat) oraz rolę, którą nauka ma do odegrania, zaczynając od projektu na wzrost mleczności krów, a kończąc na olbrzymich przedsięwzięciach współfinansowanych przez Unię Europejską.

Dzień 2. Część praktyczna

W drugim dniu uczestnicy brali udział w wybranych warsztatach. Jednym z nich był prowadzony przeze mnie trening „Skuteczna wizualizacja danych i jej wpływ na czas i trafność decyzji biznesowych” (pozostałe warsztaty poświęcone były analizie danych przy użyciu Hadoop, R i strategii danych). Warsztat był podzielony na dwie części – teoretyczną i praktyczną. W tej pierwszej uczestnicy poznali, jak mózg pracuje w kontekście analizy danych i jakich pułapek należy unikać, w drugiej zaś tworzyli swoje własne wizualizacje, które były następnie prezentowane i omawiane. Wybór narzędzia był sprawą dowolną, więc zobaczyliśmy próbkę z takich programów/narzędzi jak Microsoft Excel i jego bezpłatny odpowiednik LibreOffice, SAP Lumira, R czy Tableau.

infografika 25 zasad wizualizacji danych

Podczas konferencji premierę miała infografika „25 zasad wizualizacji danych”, która stanowi przekrój przez to, co robić i czego nie robić, przedstawiając dane w formie tabel i wykresów. Plakat jest do pobrania ze strony SkuteczneRaporty.pl po zapisaniu się na newsletter, do czego wszystkich Czytelników SmarterPoland.pl gorąco zachęcam.

4 thoughts on “Big Data + Biznes + Wizualizacja + („travel scientist” * krowa) – czego dowiedzieliśmy się na konferencji DATA+?”

  1. Dodaję komentarz po zobaczeniu tylko prezentacji z tej konferencji, biorąc pod uwagę kryteria uniwersalne: wkomponowanie w program zasad wizualizacji danych, dbałość o przekaz i wartość analityczną. Z tej perspektywy Panorama to przerost formy nad treścią i trzeba się mocno natrudzić, aby zbudować w tym programie dobre wizualizacje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *