Wyniki matur…

…z roku 2014 CKE ogłosi 27 czerwca. Dziś przyjrzymy się wynikom z roku 2013. Jest to kontynuacja wpisu ,,Czy poloniści są mniej obiektywni a matematyki jest za mało w liceum?”, w którym pokazaliśmy jak w latach 2010-2012 niektórzy ,,podprogowi maturzyści” na maturze z języka polskiego mogą liczyć na kilka punktów, jeżeli pozwolą im one zaliczyć maturę.
Ale tylko gdy chodzi o poziom podstawowy na maturze z języka polskiego.

A jak ta sytuacja wyglądała w roku 2013? Raport CKE dostępny jest tutaj.

Sytuacja dla języka polskiego przedstawiona jest poniżej. ,,Przeniesienie podprogowe” dotyczy około 2% uczniów, a to mniej niż w roku 2012, gdy rozkład był zaburzony o ponad 2,5%.

Sytuacja dla matematyki jest bardzo podobna do tej z roku 2012.
Można ,,dopatrzeć się” trzech składowych i podobnie jak w 2012 ,,przeniesienie podprogowe” dotyczy najprawdopodobniej mniej niż 0,5% maturzystów.

Największa niespodzianka w wynikach matur z roku 2013?
Mnie zaskoczyły wyniki z informatyki, spodziewałem się lepszych, przynajmniej jakiejś ,,górki” w okolicy maksimum.

Pewnie część z Was zadaje sobie pytanie, jak wyglądają pytania na maturze z informatyki?
Jedno przykładowe poniżej (nie wszystkie były takie, niektóre były algorytmiczne).

W oczekiwaniu na koniec czerwca, na wyniki matur z roku 2014.

6 thoughts on “Wyniki matur…”

  1. Zastanawiam się z czego wynika ten dziwny kształt wyników z matematyki – to odzwierciedlenie trzech grup uczniów z trzech typów szkól o różnym poziomie (technika, ogólniaki i klasy profilowane) czy może raczej odzwierciedlenie podziału arkusza na trzy części? W sensie że jedna grupa to ci, którzy rozwiązali tylko część testową, druga to ci którzy rozwiązali test i zadania otwarte krótkie a trzecia rozwiązała test, zadania otwarte krótkie i zadania otwarte długie. Może sposobem na wyrównanie wyników byłoby przemieszanie zadań.

    1. Zgodnie z badaniami IBE to technika i licea się bardzo różnią. Później wchodzą w grę klasy profilowane mat-fiz.
      Ale to ciekawe, że taką strukturę widać na wynikach z matematyki, a już jej nie widać (tak wyraźnie) na wynikach z polskiego czy innych przedmiotów.

  2. Wygląda na to, że matematyka jest za prosta dla najlepszych abiturientów. Na końcu jest „górka”, a to znaczy, że stosunkowo duża część uczniów uzyskała komplet lub prawie komplet punktów. Czyli nie udało się wychwycić różnic między najlepszymi uczniami. Wszyscy dostali „maksa” podczas, gdy część z nich zasługuje np. na 120 pkt., a niektórzy pewnie nawet 200 pkt. Pod tym względem egzaminy z polskiego i informatyki wydają się lepiej przygotowane, bo wychwytują wszystkie poziomy umiejętności uczniów.

  3. Szanowny Panie! Pana wpis na temat matury z informatyki jest całkowicie mylący. Sugeruje Pan, że matura z informatyki jest dla idiotów. Pytań, jakie Pan zacytował, jest niewiele, a w tym roku w ogóle nie bylo tego rodzaju pytań z tzw. „wiedzówki”, czyli typowo testowych. Matura z informatyki jest dwuczłonowa, w czym cała druga część jest praktyczna, polegająca na rozwiązaniu problemów na komputerach, a w części pisemnej jest sporo zadań o charakterze algorytmicznym. Matura z informatyki jest jedyną sensowną maturą, właśnie z uwagi na swój praktyczny charakter. i jako jedyna przypomina np. brytyjskie matury choćby z przedmiotów przyrodniczych, w których jest (jeszcze, bo to ma się zmienić za dwa lata) część praktyczna – laboratoryjna. Nic dziwnego, że w porównaniu do matur z innych przedmiotów, jak choćby wosów itp wypada słabiej. Radzę przed wyprodukowaniem podobnego wpisu zapoznac się z całą matura z informatyki, może w ten sposób da się uniknąć pisania podobnych bzdur.

  4. @olaf, nigdzie nie pisałem, że matura z informatyki jest dla idiotów.
    Jest całkowicie przeciwnie. Wyraziłem zdziwienie, że jest tak trudna (mało osób ma maksy).

    Proszę uważniej czytać zamiast zarzucać pisanie bzdur.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *