Matematyka dla zdolnych czy dla pracowitych [+pytanie do PISA 2012]

Do tego wpisu pchnęła mnie ankieta z ostatniego wpisu na blogu Edwina Bendyka ,,Matematyka dla wszystkich i dla każdego”. Ankieta wygląda tak:

Jakiej odpowiedzi udzielilibyście?

 
 
 
 
 
 
 

Mój problem z tą ankietą jest taki, że nie ma tu jednej, zresztą moim zdaniem najlepszej, odpowiedzi.
Ale od początku.

Carol Dweck, pani profesor ze Stanfordu, uczy nauczycieli jak uczyć matematyki. Popularyzuje teorie dwóch sposobów myślenia, obrazowo określanych ‘fixed mindset’ i ‘growth mindset’.

Sposób myślenia ‘fixed mindset’ charakteryzuje się tym, że przyjmujemy, że jedni są matematycznie uzdolnieni a inni nie, to uzdolnienie to cecha ,,wrodzona”. Dlatego jedni szybciej się uczą matematyki a inni nie. Jeżeli nie jesteś uzdolniony to klops, lepiej znajdź sobie coś innego do robienia.

Sposób myślenia ‘growth mindset’ przyjmuje, że wszystkiego można się nauczyć, choć czasem wymaga to wiele czasu. Jeżeli jakiegoś problemu nie potrafimy rozwiązać to znaczy, że musimy dłużej próbować. Zgodnie z tą filozofią, za problemy nie obwiniamy braku talentu ani nauczyciela, tylko stwierdzamy, że musimy dalej ćwiczyć.
Powodzenie w uczeniu się matematyki zależy od ilości pracy włożonej w uczenie się matematyki.
Tej odpowiedzi nie znalazłem w powyższej ankiecie.

A co na to PISA 2012?

Trzy z pytań w kwestionariuszu dotyczyły reakcji na następującą, wyobrażoną sytuację ‘W ostatnich kartkówkach z matematyki idzie Ci gorzej niż zwykle. Jakie myśli prawdopodobnie Ci towarzyszą w takich sytuacjach’
Następnie należało określić, na ile prawdopodobne są następujące wnioski: Nie jestem dobry w matematyce (I’m not very good at solving mathematics problems), To wina nauczyciela (My teacher did not explain the concepts well this week), Egzamin był trudniejszy (Sometimes the course material is too hard).

Jak odpowiadały 15-latki w Polsce? Poniżej procenty odpowiedzi w skali ‘Bardzo możliwe’, ‘Możliwe’, ‘Mało prawdopodobne’, ‘Nieprawdopodobne’.

Wygląda więc na to, że częściej aktualne 15-latki uznają się, że to zadania były trudniejsze. Rzadziej winą za gorsze wyniki swój brak umiejętności lub nauczyciela.

[Update]

Jak słusznie zauważyła Anuszka, powyższe pytanie dotyczyło wyników innych niż zwykle. Zobaczmy więc procent odpowiedzi na inne pytania z kwestionariusza PISA (Q31)

Większość uważa, że wyniki zależą od nich. A jak to wygląda w innych krajach? Trzeba przyznać, że w tych ‘innych krajach’ wiara w to ‘completely up to me’ jeszcze silniejsza.

3 myśli na temat “Matematyka dla zdolnych czy dla pracowitych [+pytanie do PISA 2012]”

  1. No bo pytanie było: “gorzej niż ZWYKLE”, więc odpowiedź jest najbardziej logiczna. Dlaczego nauczyciel miałby się zmienić lub uczeń miałby się zmienić? Najłatwiej zmienić zadania. Moim zdaniem te odpowiedzi właśnie paradoksalnie odzwierciedlają wiarę w podstawową rolę zdolności.

    Ta wiara jest podstawą edukacji w Polsce, niestety. Z kultu zdolności a nie pracy wzięło się określenie “zdolny ale leniwy”.

  2. @anuszka, racja, dodałem odpowiedzi też z innych pytań.
    Sprawdzę też trendy, ciekawe czy proporcja tych, którzy wierzą że wyniki zależą tylko od nich rośnie czy maleje czy też się nie zmienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">