Dziś zaprezentowano pierwsze wyniki i dane z badania PISA 2012

W roku 2012 w ponad 70 gospodarkach (czasem miasta/regiony z jednego kraju traktowane są osobno, stąd nazwa gospodarka) przeprowadzono badanie PISA, polegające na testowaniu umiejętności matematycznych, czytania ze zrozumieniem i znajomości nauk przyrodniczych u 15 latków.

Dane te były analizowane przez spory zespół analityczny, a dziś o godzinie 11 czasu paryskiego upubliczniono pierwszą część danych i wyników.

Streszczenie wyników znaleźć można na stronie http://www.compareyourcountry.org/chart.php?project=pisa&page=0&cr=oecd&lg=pl (to wersja polskojęzyczna).

O szczegółowych wynikach będziemy jeszcze nie raz pisać na tym blogu.
Poczekam tylko aż opadną emocje, związane z porównywaniem pozycji w rankingach i przyjdzie czas na głębsze refleksje co się u nas zmienia.
Rosną aspiracje uczniów, rośnie średnia wyników, rozwarstwia się status socjoekonomiczny uczniów, co to oznacza?

2 myśli na temat “Dziś zaprezentowano pierwsze wyniki i dane z badania PISA 2012”

  1. Nie mogę wejść na compareyourcontry.com, mogłem natomiast spojrzeć na wykresy przygotowany przez The Economist: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2013/12/daily-chart-1?fsrc=rss
    I pierwszy komentarz:
    (…)or the even more likely
    c) the difference between 21 and 38th is statistically minuscule
    I know it’s bad form to answer your own question, but in this case the base data happens to be public, so I just looked up and the answer is (c).
    The true rankings in math, grouping by statistical significance are:
    1 Shangai
    2 Korea, Taiwan, Singapore, Hong Kong
    3 Macao to Switzerland
    4 Netherlands to Vietnam
    5 Austria to Hungary
    6 Croatia, Israel

    Jeśli to prawda, to pozycja w rankingu wcale nie powinna nas interesować – a raczej bezwzględne wyniki albo wielkość różnic.

  2. Jest więcej powodów, dla których pozycja w rankingu nie jest interesująca (tzn jest interesująca z punktu widzenia marketingu kraju, ale nie zmian w polityce edukacyjnej). Np. jest kilka sposobów liczenia rankingu dla tej samej grupy pytań i te sposoby dają różne rankingi, kraje zmieniają się o kilka pozycji (jedno podejście oparte o jednowymiarowy model Rascha, inne o trójwymiarowy model Rascha inne o średnią częstość dobrych odpowiedzi itp).
    Z rankingu widać rzeczywiście kilka grup, z których pierwsza to wschodnia azja, daleko przed resztą. Daleko.

    Ale z danych PISA można wyczytać wiele ciekawszych rzeczy, takich jak słabe/silne strony krajów, wielkości ,,dziur” pomiędzy uczniami o niskim/wysokim statusie socjo-eko, segregacja i ze względu na zamożności wyniki w ramach szkół. Też można zobaczyć czy dzieci w kraju radzą sobie lepiej czy nie i które dzieci.
    W stosunku do roku 2003 w roku 2012 w Polsce wyniki z matematyki i czytania bardzo się poprawiły. Ale wiemy że poprawił się też status soc-eko tych dzieci, który silnie koreluje z wynikami. Czy więc lepsze wyniki to zasługa lepszych szkół czy lepszego zaplecza z środkami coraz bogatszych i wyżej aspirujących rodziców?

    Te informacje są naprawdę ciekawe, ponieważ pozwalają na zrozumienie jak wyglądają ,,szanse edukacyjne” różnych grup dzieci.
    O tym będziemy pisać, ale na spokojnie jak już przetoczy się pierwsza fala szumu wokół tych danych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">