Dziś zaprezentowano pierwsze wyniki i dane z badania PISA 2012

W roku 2012 w ponad 70 gospodarkach (czasem miasta/regiony z jednego kraju traktowane są osobno, stąd nazwa gospodarka) przeprowadzono badanie PISA, polegające na testowaniu umiejętności matematycznych, czytania ze zrozumieniem i znajomości nauk przyrodniczych u 15 latków.

Dane te były analizowane przez spory zespół analityczny, a dziś o godzinie 11 czasu paryskiego upubliczniono pierwszą część danych i wyników.

Streszczenie wyników znaleźć można na stronie http://www.compareyourcountry.org/chart.php?project=pisa&page=0&cr=oecd&lg=pl (to wersja polskojęzyczna).

O szczegółowych wynikach będziemy jeszcze nie raz pisać na tym blogu.
Poczekam tylko aż opadną emocje, związane z porównywaniem pozycji w rankingach i przyjdzie czas na głębsze refleksje co się u nas zmienia.
Rosną aspiracje uczniów, rośnie średnia wyników, rozwarstwia się status socjoekonomiczny uczniów, co to oznacza?

2 thoughts on “Dziś zaprezentowano pierwsze wyniki i dane z badania PISA 2012”

  1. Nie mogę wejść na compareyourcontry.com, mogłem natomiast spojrzeć na wykresy przygotowany przez The Economist: http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2013/12/daily-chart-1?fsrc=rss
    I pierwszy komentarz:
    (…)or the even more likely
    c) the difference between 21 and 38th is statistically minuscule
    I know it’s bad form to answer your own question, but in this case the base data happens to be public, so I just looked up and the answer is (c).
    The true rankings in math, grouping by statistical significance are:
    1 Shangai
    2 Korea, Taiwan, Singapore, Hong Kong
    3 Macao to Switzerland
    4 Netherlands to Vietnam
    5 Austria to Hungary
    6 Croatia, Israel

    Jeśli to prawda, to pozycja w rankingu wcale nie powinna nas interesować – a raczej bezwzględne wyniki albo wielkość różnic.

  2. Jest więcej powodów, dla których pozycja w rankingu nie jest interesująca (tzn jest interesująca z punktu widzenia marketingu kraju, ale nie zmian w polityce edukacyjnej). Np. jest kilka sposobów liczenia rankingu dla tej samej grupy pytań i te sposoby dają różne rankingi, kraje zmieniają się o kilka pozycji (jedno podejście oparte o jednowymiarowy model Rascha, inne o trójwymiarowy model Rascha inne o średnią częstość dobrych odpowiedzi itp).
    Z rankingu widać rzeczywiście kilka grup, z których pierwsza to wschodnia azja, daleko przed resztą. Daleko.

    Ale z danych PISA można wyczytać wiele ciekawszych rzeczy, takich jak słabe/silne strony krajów, wielkości ,,dziur” pomiędzy uczniami o niskim/wysokim statusie socjo-eko, segregacja i ze względu na zamożności wyniki w ramach szkół. Też można zobaczyć czy dzieci w kraju radzą sobie lepiej czy nie i które dzieci.
    W stosunku do roku 2003 w roku 2012 w Polsce wyniki z matematyki i czytania bardzo się poprawiły. Ale wiemy że poprawił się też status soc-eko tych dzieci, który silnie koreluje z wynikami. Czy więc lepsze wyniki to zasługa lepszych szkół czy lepszego zaplecza z środkami coraz bogatszych i wyżej aspirujących rodziców?

    Te informacje są naprawdę ciekawe, ponieważ pozwalają na zrozumienie jak wyglądają ,,szanse edukacyjne” różnych grup dzieci.
    O tym będziemy pisać, ale na spokojnie jak już przetoczy się pierwsza fala szumu wokół tych danych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *