PIAAC, warto wiedzieć

Czy wiecie co się wydarzyło 8 października? Było o tym głośno w USA, UK, Kanadzie, Francji i w Niemczech. W polskich mediach temat się nie przebił. A szkoda, bo chodzi o badanie, które może mieć duży wpływ na rozwój naszego kraju.

Co więc się wydarzyło? 8 października organizacja OECD opublikowała pierwszą wersję wyników z badania PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies). Badania w ramach którego w 24 krajach przeprowadzono u osób dorosłych (16-64 lata) ocenę umiejętności numerycznych (rozumowania matematycznego), zrozumienia tekstu i umiejętności rozwiązywania problemów z użyciem technologii. Ponad pięć tysięcy osób z każdego z tych krajów miało do rozwiązania zestaw bardzo praktycznych zadań, np. przeczytanie listy ofert pracy i odpowiedzenie na proste pytanie dot. tych ofert (czytanie ze zrozumieniem), opisu wyprzedaży typu ,,dwie w cenie jednej” i odpowiedzenie na pytanie ile zapłaci się za parę butów (umiejętności numeryczne), użycie strony internetowej firmy w celu zgłoszenia reklamacji (rozwiązywanie problemów). Zobacz przykładowe problemy tutaj.

Wstępne wyniki przedstawione są na tej stronie.

Jak Polacy wypadli w tej ocenie umiejętności?

Wszystko jest względne, zobaczmy więc jak średnio wypadliśmy względem średniej z krajów OECD. Aby było ciekawiej wyniki przedstawimy osobno dla różnych grup wiekowych.

Co ciekawe młodzi Polacy mają średnie wyniki na poziomie średniej OECD, starsi trochę tracą do średniej. Jest to związane z ciekawym zjawiskiem rosnących aspiracji jeżeli chodzi o młodsze (przynajmniej młodsze niż ja) pokolenie.

Ok, ale mało kto wie, które kraje są członkami OECD, więc może coś konkretniejszego? Jak Polska wypada w porównaniu z UK? Czy mieszkańcy wysp mają wyższe umiejętności a tym samym mogą wykonywać (średnio) bardziej wymagające prace?

Ci młodsi mieszkańcy wysp raczej nie. To ciekawe zjawisko, nie tylko dotyczące UK, ale też USA czy Francji, że grupa 16-24 wypada na tle ,,społeczności OECD” gorzej niż starsze grupy (grupy nazywane są też kohortami, ciekawe słowo prawda?).

Liderem rankingu w Europie są Finowie. Średnio radzili sobie oni znacznie lepiej w testach umiejętności niż inne narody.

Słabo radzą sobie Hiszpani i Włosi.

Badanie PIAAC nazywane jest PISA dla dorosłych (PISA to badanie umiejętności szkolnych 15-latków). Samo badanie, jego konstrukcja i prezentacja wyników nie jest może jeszcze doskonała, ale staje się jasne, że w krótkiej przyszłości będą publicznie dostępne i publicznie porównywane dane n.t. poziomu umiejętności pracowników z różnych krajów / regionów / grup. Wpłynie to na rynek pracy i gospodarkę. Temat kryzysu w Europie oraz zagrożone gospodarki krajów z grupy PIGS i nie tylko, powodują, że w ocenie umiejętności osób zdolnych do pracy szuka się pomysłu na rozwiązanie problemów.

Po co nam te wyniki (ich uzyskanie naprawdę dużo kosztuje)?
Jednym takie dane posłużą do pogłębiania kompleksów (znowu wypadliśmy gorzej niż…), innych dowartościuje (ci i ci są głupsi), jeszcze innym pomoże rozsądnie przeznaczyć środki na rzeczywiste podnoszenie umiejętności w społeczeństwie.

Przykładowo w raporcie z badania umieszczono poniższy wykres, pozwalający na ocenę jakiego rodzaju umiejętności ,,będą w cenie” w najbliższej przyszłości.

Czy wykorzystamy te badanie do lepszego rozwoju? Jest to moim zdaniem znacznie ciekawszy temat niż te, które były poruszane w polskich gazetach 8 października.

Instytut Badań Edukacyjnych przygotował polską wersję raportu bazującego na danych PIAAC. Można go zobaczyć pod tym adresem. Napiszę o nim więcej w czwartek.

5 thoughts on “PIAAC, warto wiedzieć”

  1. Bardzo fajne dane. Ciekawe, że gdy wyświetli się oceny względem wykształcenia, boleśnie widać jak niewielki jest zysk z polskiej matury.

    co do wykresów, to denerwujący jest obyczaj pokazywania słupków bez podziałki, zwłaszcza, że wykresy nie zaczynają się od zera …

  2. Wykresy słupkowe w tych raportach to jakaś zmora. Wiele z indeksów na których wykresy bazują dotyczy sztucznych indeksów w których 0 nie ma żadnej sensownej interpretacji (np. w pisa zmienne są centrowane by mieć średnią 500 i sd 100). Pokazywanie zera nie ma sensu, pokazywanie słupków bez zera nie ma sensu, powinno słupków nie być.
    Pracujemy nad tym 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *