Dzisiejszy wpis będzie bardzo krótki. Ostatnio pisałem o siatkach centylowych dla wzrostu i wieku i z tymi najczęściej się spotykamy. Konstruowane są też siatki centylowe dla innych parametrów, np. dla ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Takie siatki pozwalają na identyfikację dzieci potencjalnie chorych lub narażonych na nadciśnienie.
Rok temu moja dyplomantka 'Anna Lis’ obroniła pracę magisterską w której opisywała jak wykorzystać uogólnione modele addytywne z parametrem położenia, skali i kształtu do konstrukcji siatek kwantylowych dla ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Oczywiście wszystko z użyciem pakietu R.
Samo modelownie jest niebanalne. Są i funkcje sklejane i modele addytywne i rozkłady z parametrem kształtu i skali. Przeczytać o nim można we wspomnianej pracy magisterskiej dostępnej na stronie Pracowni Analiz Statystycznych w tym pliku (piąty rozdział). Praca powstała przy współpracy z Instytutem Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka.
I refleksja na koniec. Na debacie podczas festiwalu nauki ktoś z sali pytał czy statystyka to nauka. Filozoficzne pytanie na które trudno wyczerpująco odpowiedzieć. Ale mnie spodobała się odpowiedź ,,jaka różnica czy to nauka czy nie, nowoczesna statystyka jest potrzebna by większość innych działów nauki mogło się rozwijać.”