Mapa wartości samochodów

Wczoraj graficznie przedstawialiśmy jak wygląda rozkład cen w zależności od roku produkcji. Co ciekawe w skali logliniowej zależność pomiędzy ceną a rokiem produkcji jest bardzo bliska liniowej dla wielu marek. Zakładając zależność liniową możemy wyznaczyć dwie liczby dla każdej marki. Średnią procentową zmianę ceny w ciągu roku i orientacyjną średnią cenę auta wyprodukowanego w roku 2006. Rok 2006 został wybrany by móc porównywać ceny różnych marek ze sobą, oczekiwaną cenę w roku 2006 wyznaczmy bez względu na to czy dany samochód był produkowany w tym roku czy nie (wykorzystamy liniową zależność aby oszacować średnią cenę w roku 2006).
Na poniższej mapie zaznaczono każdą markę w układzie dwóch współrzędnych, utraty wartości w ciągu roku oraz orientacyjnej ceny w roku 2006. Należy zaznaczyć, że wartość procentowa na osi OX to różnica pomiędzy średnimi cenami dwóch kolejnych roczników, a nie różnica pomiędzy ceną danego rocznika w dwóch kolejnych latach. Tą drugą wartość będzie można ustalić za rok.

 

Dodatkowo na tej mapie wielkością punktu zaznaczono jak wiele aut było wykorzystanych do oszacowania obu wskaźników (cztery wielkości do 100, od 100 do 200, od 200 do 500, powyżej 500) oraz z jakiego kraju pochodzi dana marka. Jeżeli chodzi o pochodzenie to z uwagi na przejęcia oraz przenoszenie produkcji do innych krajów należy tę informację traktować z dystansem.

To co ciekawego widać na tej mapie to że są auta tanie, które nie tracą wiele z czasem na wartości (np Fiat Uno), drogie, które też dużo na wartości tracą (Porche Cayenne), tanie które dużo tracą (Dacia Logan), drogie które mało tracą (Volkswagen Bora) i całe spektrum innych możliwości.

Aby łatwiej ten wykres się analizowało możemy dokonać zbliżenia

Volkswagen Passat traci średni 16% na rok i kosztuje z roku 2006 około 40tys. W otoczeniu znaleźć można np Toyote Corolle Verso. Na prawo znajdziemy Forda S-Maxa o podobnej cenie ale za to znacznie większej utracie na wartości.

Zobaczmy co się stanie jeżeli zagregujemy modele z tej samej marki.

 

Otrzymujemy mapę marek, im bardziej na lewo tej mapy tym mniejsza utrata na wartości im niżej tym tańsze auta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *